torstai 11. joulukuuta 2014

PS3-KERTAUS

Hei,

Tässä kertaustermistöä PS3-kurssille. Kurssilla on hyvin tärkeää luoda yhteys tarkkaavaisuuden, muistin ja oppimisen välille. Kaiken takanahan on konstruktivistinen ajatus, että ihminen luo tietorakennelmiaan ja muistirakennelmiaan vanhan tiedon avulla ja tämä vanha tieto myös ohjaa uuden tiedon etsintää ja sen hyväksyntää. Suodatamme tulevaa informaatiota sisäisten malliemme avulla. Havaintokehän periaate on siis hyvin olennainen tarkkaavaisuuden ja muistin toiminnan ymmärtämiselle.





1. MUISTI
- tee miellekartta tai omasanaiset muistiinpanot muistista ja unohtamisesta.
- miksi unohtaminen on tärkeää?
- Miten valikoiva tarkkaavaisuus liittyy muistiin?
- Miten vanhat tietorakenteet liittyvät muistamiseen?
- Miten sisäiset mallit voivat vaikuttaa muistista palauttamiseen?
Selitä seuraavat asiat:
a)      aistimuisti
b)      työmuisti
c)      säilömuisti


2. TARKKAAVAISUUS
- tee miellekartta tarkkaavaisuudesta
- selitä seuraavat termit:
a) jaettu tarkkaavaisuus
b) valikoiva tarkkaavaisuus
c) orientaatiorefleksi
d) automaattinen prosessointi
e) kontrolloitu prosessointi

3. HAVAINTOKEHÄ JA SISÄISET MALLIT

- Selitä, mikä on havaintokehä ja miten sisäiset mallit ja konstruktivismi liittyvät siihen.
- Miksi sisäisten mallien mukainen tieto havaitaan mieluummin?
- Mikä on kognitiivinen dissonanssi?
- Miten oppiminen liittyy tarkkaavaisuuteen ja muistiin?

5. AIVOT JA HERMOSTO

Selitä seuraavat asiat:
a) sympaattinen ja parasympaattinen hermosto
b) synapsi
c) hippokampus
d) hypotalamus


6. HAVAINNOT
- selitä, miten havainto syntyy.
- havainnon pysyvyys
- syvyysvihjeet

8. AIVOTUTKIMUS

a)  PET
b) MEG
c) fMRI
d) EEG

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hyvä filososofian etiikan vastaus

Etiikan vastaus on vaativa laji. Kaiken vastaamisen peruspohjana on tieto käsiteltävästä aiheesta. Oikea tieto aiheesta ja ilmiön syy-seura...