Tässä kertaustermistöä PS3-kurssille. Kurssilla on hyvin tärkeää luoda yhteys tarkkaavaisuuden, muistin ja oppimisen välille. Kaiken takanahan on konstruktivistinen ajatus, että ihminen luo tietorakennelmiaan ja muistirakennelmiaan vanhan tiedon avulla ja tämä vanha tieto myös ohjaa uuden tiedon etsintää ja sen hyväksyntää. Suodatamme tulevaa informaatiota sisäisten malliemme avulla. Havaintokehän periaate on siis hyvin olennainen tarkkaavaisuuden ja muistin toiminnan ymmärtämiselle.
1. MUISTI
- tee miellekartta tai
omasanaiset muistiinpanot muistista ja unohtamisesta.
- miksi unohtaminen on
tärkeää?
- Miten valikoiva
tarkkaavaisuus liittyy muistiin?
- Miten vanhat tietorakenteet
liittyvät muistamiseen?
- Miten sisäiset mallit
voivat vaikuttaa muistista palauttamiseen?
Selitä seuraavat asiat:
a) aistimuisti
b) työmuisti
c) säilömuisti
2. TARKKAAVAISUUS
- tee miellekartta
tarkkaavaisuudesta
- selitä seuraavat termit:
a) jaettu tarkkaavaisuus
b) valikoiva tarkkaavaisuus
c) orientaatiorefleksi
d) automaattinen prosessointi
e) kontrolloitu prosessointi
3. HAVAINTOKEHÄ JA SISÄISET
MALLIT
- Selitä, mikä on
havaintokehä ja miten sisäiset mallit ja konstruktivismi liittyvät siihen.
- Miksi sisäisten mallien
mukainen tieto havaitaan mieluummin?
- Mikä on kognitiivinen
dissonanssi?
- Miten oppiminen liittyy
tarkkaavaisuuteen ja muistiin?
5. AIVOT JA HERMOSTO
Selitä seuraavat asiat:
a) sympaattinen ja
parasympaattinen hermosto
b) synapsi
c) hippokampus
d) hypotalamus
6. HAVAINNOT
- selitä, miten havainto
syntyy.
- havainnon pysyvyys
- syvyysvihjeet
8. AIVOTUTKIMUS
a) PET
b) MEG
c) fMRI
d) EEG
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti