tiistai 22. toukokuuta 2012

VINKKEJÄ YO-KIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE


ABI - HAASTA ITSESI!


1. Energiamalli

- ei töitä
- vireyteen vaikuttavat: uni, liikunta, ruoka ja mieliala
- lue kun olet vireä
- aivoergonomia, kun luet kirjaa pitkän aikaa on hyvä antaa aivoille välillä toisenlaisia virikkeitä esim. lähteä ulos kävelemään ja suunnata katse kaukaisuuteen. Huonoja välipaloja ovat esim. somen tuijottelu ja nettisurffailu. Tuolloin aivot joutuvat samankaltaisen tehtävän äärelle.
- pidä pieniä taukoja lukemisen välissä
- pyri lukulomallakin pitämään kohtuullinen päivärytmi
- ei liikaa syömistä ennen lukemista
- ILO! Tee jotakin kivaa. Käy elokuvissa. Pelaa sählyä.
- Älä aja itseäsi piippuun ennen kirjoituksia. Kirjoituksissa tarvitset vielä voimia ja selkeätä päätä. Jos vain mahdollista, ala keventää lukemista kirjoitusten alla. Aivan kuten urheilijat herkistelevät ennen suuria kilpailuja.
- aivot jäsentävät tietoa vielä lukemisen jälkeenkin ja erityisesti kun on kysymys isoista kokonaisuuksista.

2. Projekti

- kaksi miestä ja multakasa, tämä ajatus on selitetty blogitekstissä http://kasperajatus.blogspot.fi/2013/02/blog-post.html
- kirjoituksiin lukeminen on iso työprojekti.
- palapelin kokoaminen, palapeli jo osittain valmis. Palapeli on jo opittu aines, tietorakennelma mielessäsi.
- hajanaisestakin kuvasta saattaa syntyä vielä eheä ja loistava teos oppimistyön avulla.
- tärkeää olisi nähdä lopuksi palapelin kokonaiskuva eli nähdä, mikä opitussa on olennaista tai jo parhaimmillaan lähteä olennaisesta liikkeelle ja lisätä siihen yksityiskohtia.
- pitkä kestoinen lukeminen tärkeää myös siksi, että jo opittu aines helpottaa uuden oppimista ja ymmärtämistä.

Tee itsellesi lukusuunnitelma:

1. Kuinka paljon luet ja koska?
2. Milloin et lue?
3. Koska tulee aloittaa, että ehdit lukea kaiken?
4. Lepo, hauskuussuunnitelma

- tee myös leposuunnitelma eli pohdi päivään hetkiä jolloin et lue tai väliin päivä jolloin et lue lainkaan. Aivosi käsittelevät alitajuisesti asioita myös tällöin.
- pyri kovan lukemisurakan jälkeen hieman keventämään ja pohdi isoja linjoja, ajattele, yhdistele –oivalla.
- matematiikassa, kielissä tee myös tehtäviä. Laske laskuja. Testaa oletko oppinut.
- Reaaliaineissa on hyvä myös tehdä miellekarttoja ja omasanaisia muistiinpanoja.
- Testaa välillä oppiminen esim. vanhojen YO –kokeiden avulla.
- voit testata oppimista myös hyvin yksinkertaisesti, kun olet lukenut kappaleen niin kysy itseltäsi, mitä siinä on olennaista.

3. Tavoitteiden asettaminen

- mieluiten realistiset sekä lukemisessa että tuloksissa.
- ennemmin yläkanttiin kuin alakanttiin.
- tee itsellesi lukusuunnitelmassa kohtuulliset tavoitteet, jottet syyllistä itseäsi lukuprosessin aikana
- jokainen luettu sivu on puolellasi!!
- oikeanlaiset tavoitteet ovat luomassa motivaatiota

4. Vertaistuki

- on hyvä jakaa tuntojaan toiveitaan, pelkojaan, iloaan, väsymystään kavereiden kanssa.
- jos vain mahdollista, juttele YO -kirjoituksiin liittyvistä asioista kaverisi kanssa
- voitte myös opettaa toisianne, jos toinen ymmärtää jonkin asian paremmin kuin toinen.
- voitte laskea esim. yhdessä laskuja. Yhdessä tekeminen auttaa motivoitumisessa

5. Kirjoitukset

- itse kirjoituksissa ole rohkealla mielellä
- alkuun voi tulla sellainen tunne, etten ns. osaa mitään. Tunne on yleinen.
- hengitä rauhallisesti syö tuttua karkkia – rauhoitu. Osaat paljon asioita. On kysymys siitä, miten saat tuon osaamisen ulos ja ylös paperille.
- reaaliaineissa esim. uskonto on välillä tarkoituksella tehtävä luotu ovelaksi, ettei heti oivaltaisi: "Tästähän tutusta asiasta tässä on kyse."
- palaa tehtävien pariin ja tartu tehtävään, joka on sinulle tutuin ja varmin. Usein se, että alkaa tehdä tehtävää, huomaa osaavansa, johtaa siihen että rauhoittuu ja pääsee työhön kunnolla käsiksi.
- tee töitä loppuun saakka. Käytä koko aika hyväksesi.
- tee itse kirjoituksiin myös jonkinlainen karkea suunnitelma ajan käytöstä. Kokeen suorittamiseen on aikaa kuusi tuntia. Jos vastattavien kysymysten määrä on esim. 5 (eri reaaliaineissa määrä vaihtelee), niin silloin kirjoittajalla on 1h 12 min vastausaikaa kysymystä kohti. Toki aikaa kuluu myös kysymysten valintaan, evästaukoihin ja vessakäynteihin.
- sähköinen YO-koe vaatii harjoittelua. Tutustu koetyyppeihin ja harjoittele kotona vastaamista tietokoneella. Esimerkki kokeita löydät abitreeneistä ja Digabista.

- joudut sähköisessä kokeessa avaamaan pienelle läppärin näytölle (suosittelen mahdollisimman suurta näyttöä) välillä aineiston ja välillä kirjoittamasi tekstin ja välillä vielä itse kysymyksen. Tällaista sivun vaihtoa ja asian hahmottamista kannettavan ruudulla on syytä myös harjoitella etukäteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hyvä filososofian etiikan vastaus

Etiikan vastaus on vaativa laji. Kaiken vastaamisen peruspohjana on tieto käsiteltävästä aiheesta. Oikea tieto aiheesta ja ilmiön syy-seura...