Lukiossa opiskelija voi joutua hyvään tai huonoon kierteeseen. Kutsun hyvää kierrettä enkelikehäksi. Tuolloin opiskelijalla on hyvä selviytytymisennuste eli hän uskoo selviytyvänsä hyvin. Opiskelija, jolla on hyvä selviytymisennuste ei anna helpolla periksi vaan jaksaa yrittää ratkaista kyseistä ongelmaa esimerkiksi matematiikan tehtävää. Koska hän jaksaa pakertaa tehtävien parissa hän myös oppii asian paremmin. Kokeessa enkelikehän sisällä oleva oppilas saa hyvän numeron, joka sitten taas viestittää hänelle hänen hyvyydestään oppiaineessa. Hyvä numero motivoi opiskelijaa yhä parempiin suorituksiin. Näin enkelikehä toimii. Opiskelija selviytymiseensä uskoen, itseensä luottaen opiskelee ahkerasti ja yllätys, yllätys saa hyviä numeroja. Tämä vahvistaa hänen itsetuntoaan ja selviytymisennustettaan ja kannustaa lukiolaista eteen päin. Näin motivaatiokin kytkeytyy osaksi prosessia.
Opiskelija voi joutua kuin huomaamattaan myös pirunkehän sisälle. Pikku hiljaa hän jossain oppiaineessa alkaa tehdä vähemmän läksyjä ja luovuttaa helposti. Hän ei usko selviytymiseensä eli hänen selviytymisennusteensa on huono.
Koska opiskelija ei usko selviytyvänsä ei hän jaksa enää sitkeästi yrittää ajatellen "ei tää kumminkaan hyödytä". Tämä johtaa pitkällä aikavälillä siihen, että opiskelija tekee yhä vähemmän läksyjä ja ymmärtää yhä vähemmän. Huono koetulos on sitten taas todiste opiskelijalle siitä, että hän on oikeasti aineessa x huono. Näin hänen selviytymisennusteensa laskee. Opiskelijan Itsetunto laskee ja motivaatio laskee ja näin PIRUNKEHÄ ON VALMIS.
Prosessi voi olla salakavala. Aivan kuin huomaamattaan voi joutua negatiiviseen kierteeseen opiskelussa. Tie pirunkehästä enkelikehään ei ole helppo, mutta kannattava ja yrittämisen arvoinen. Kelkka täytyy kääntää pienin siirroin kohti parempaa. Opiskelijan tulee uudelleen aloittaa tehtävien teko kyseisessä aiheessa aloittaen helpoimmista tehtävistä edeten kohti vaikeampia. Tärkeää tässä vaiheessa on saada pieniä onnistumisen kokemuksia. Nämä onnistumisen kokemukset askel askeleelta johdattavat lukio-opiskelijan kohti enkelikehää.
Blogissa kuvataan taitavaa lukio-opiskelua ja hyvinvointia. Tärkeinä teemoina ovat myös taitava lukeminen ja opiskelun metakognitio. Opiskelu nähdään hyvin kokonaisvaltaisesti. Opiskeluun ei vaikuta vain luokkahuonetyöskentely vaan koko opiskelijan elämä. Toivon, että blogistani olisi apua lukiolaisille ja lukiolaisten vanhemmille. Avainsanat: lukutekniikat, taitava oppiminen, oppimisblogi, psykologia, YO-kirjoitukset, lukio, motivaatio, Finnish school, learning skills
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Hyvä filososofian etiikan vastaus
Etiikan vastaus on vaativa laji. Kaiken vastaamisen peruspohjana on tieto käsiteltävästä aiheesta. Oikea tieto aiheesta ja ilmiön syy-seura...
-
KESKEISIÄ AIHEALUEITA USKONNON YO-AINEREAALIIN Kun valmistaudut YO-kirjoituksiin on hyvä opiskella aluetta ns. aiheittain. Kun olet luk...
-
HYVÄ PSYKOLOGIAN VASTAUS 1. Lue kysymys tarkkaan sana sanalta. Mieti, mitä tarkalleen ottaen kysytään. 2. Kirjoita ensin...
-
Hei ja tervehdys taas, Hyvän vastauksen kulmakivi on se, että opiskelija kykenee avaamaan kysymyksen. Kysymystä analysoidaan ja pilkotaan ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti