Ihminen, opiskelija elää ajan
jatkumolla. Tämä lienee ihmisenä olemisen yksi perusta. Olemme ajassa, toimimme
tiettynä aikana historiassa ja koemme ajan kuluvan. Aika on myös
kokemuksellista. Nuorena koin, että lukio kestää melkein ikuisuuden –kolme
vuotta. Nyt kolmekymmenvuotiaana ja lukion opettajana koen, että nuo
kolme vuotta tuntuvat kuluvan aina vain nopeammin ja nopeammin.
- Opiskelijalla on historia kun hän tulee lukioon. Erityisesti oppimisen näkökulmasta hänellä on oppimishistoria. Opiskelija on oppinut perustietoja ja taitoja kuten laskemaan ja lukemaan ja joitakin vieraita kieliäkin. Peruskoulu on antanut hänelle varsin laaja-alaiset perustiedot maailmasta. Kunkin opiskelijan tietorakennelma on kuitenkin hieman erilainen. Toiset ovat jo varsin taitavia ja joidenkin taidot ovat vasta hataria. Tällä on suuri vaikutus esim. äidinkielen, vieraiden kielten ja matematiikan opiskelussa. Jos pohjarakennelma opiskelijan mielessä on heikko niin on hyvin vaikea ymmärtää uutta asiaa. Tätä ajatusta avaa esimerkki lapsuudestani.
Kun olin pieni, isäni kertoi
minulle veneen perälaitteista ja veneen korjaamisesta pitkiäkin aikoja. Hän
kertoi minulle defoista, trimmeistä, syylareista ja ruiskutuspumpuista.
Kuuntelin isääni sujuvasti pitkiäkin aikoja, mutta en juurikaan ymmärtänyt.
Minulla ei ollut riittäviä pohjatietoja asian ymmärtämiseksi. En ollut edes
koskaan nähnyt veneen perälaitetta tai sen kaaviokuvaa ja näin minun oli lähes
mahdotonta ymmärtää isäni selostusta. Jotta ihminen voisi oppia, tulee hänellä
olla asiasta riittävät pohjatiedot. Entiset tietorakennelmat mielessä,
pohjatiedot ovat perusta uuden asian ymmärtämiselle. Tämä on yksi keskeinen
perusta lukio-opintojen onnistumiselle.
Ehkä vieläkin merkittävämpi
asia oppimishistoriassa on mielikuvat, joita opiskelijoille on syntynyt
itsestään eri aineiden oppijoina. Sen lisäksi, että opimme jotakin ainetta,
opimme peruskoulun aikana, millaisia oppijoita olemme. Voin esimerkiksi oppia,
että olen surkea matematiikassa. Miten paljon joudutaankaan lukiossa tekemään
töitä opiskelijan kanssa, joka on menettänyt uskon itseensä oppijana jossakin
aineessa. Tähän ei auta mielestäni muu kuin se, että opiskelija itse
tutkiskelee itseään ja tunnistaa itsessään näitä negatiivisia mielikuvia ja
alkaa kyseenalaistaa niitä. Tässä prosessissa opettaja voi olla suureksi
avuksi.
Kolmanneksi
oppimishistoriassa opitaan oppimistaitoja tai sitten ne jäävät oppimatta tai
ovat varsin kehittymättömät. Lukiossa, jossa opetan, oli tyttö, jonka äiti oli
opettanut hänelle aktiivista lukemista jo alakoulussa. Lukioon tultaessa hänen
lukemisen tapansa olivat erittäin hyvät ja tulokset mainiot. Opiskelijat eroavat
huomattavasti oppimistaidoissaan. Oppimistaitoja on tietoisesti tai
tiedostamattomasti opiskeltu jo alakoulusta alkaen. Tiettyjen oppimistaitojen
oppimiseen kuluu aikaa. Täysi hyöty tietyistä oppimistekniikoista esim.
miellekartat saavutetaan vasta sitten kun itse oppimistekniikka on kunnolla
opittu. Tämäkin on tärkeä sisäistää: oppimistekniikan oppimiseen kuluu aikaa.
Lisäksi hyvin tärkeä on ns.
työperiaate. Työperiaatteen periaate on se, että töitä tekemällä voi saada
parempia tuloksia. Oppilaan tulee saada kokemuksia, jolloin hän oivaltaa, että
harjoittelemalla voin kehittyä. Tämä tuntunee lukijasta itsestään selvältä,
mutta näin ei välttämättä ole. Esimerkiksi kielen kurssilla lukiossa opiskelija
voi tehdä hurjasti töitä, mutta saakin numeroksi saman kuin edellisellä
kurssilla vaikkapa arvosanan seitsemän. Kielen oppiminen perustuu paljon myös
entisille tiedoille, joten opiskelijan tulisikin jaksaa tehdä töitä vielä
seuraavillakin kursseilla. Tällöin vasta harjoittelu alkaisi näkyä myös
tuloksissa. Helposti kuitenkin edellä kuvattu tilanne johtaa päätelmään:” ihan
sama vaiks mä luin, mä saan aina saman numeron”.
Lukion opiskelijalla on siis
historia, oppimisrakennelma, jonka päältä hän ponnistaa lukiossa. Mitä paremmin
pohja on rakennettu, mitä positiivisempia mielikuvia se sisältää sitä varmemmin
opiskelija voi menestyä. Tärkeää on tietysti myös realistinen kuva itsestä. En
peräänkuuluta tässä vaaleanpunaisia hattaroita. Valitettavasti kuva voi olla
negatiivisen epärealistinen ja tähän opettajan tulee puuttua.
Opiskelija elää myös tässä
hetkessä, näiden ihmisten ympäröimänä. Hänellä on ihmissuhdeverkosto, jonka
tärkeä osa on oma perhe. Perhe luo perustan psyykkiselle turvallisuudelle ja
fyysiselle hyvinvoinnille. Opiskelija törmää kurssitarjottimiin,
kirjahankintoihin, koeviikkoihin -arjen hallintaan. Ei ihan helppoa.
Samalla ehkä hän miettii,
olenkohan viehättävä. Pitääköhän HÄN minusta. Hänellä toivon mukaan on hyviä
ystäviä, jolle kertoa huolistaan ja iloistaan. Vertaistuki on tärkeä.
Opiskelija elää
ajanjatkumolla myös tulevaisuutta. Tämä on ymmärtääkseni lukiomenestyksen
kannalta olennainen tekijä. Opiskelija kehittelee itselleen ikään kuin tarinan,
mitä tulee tapahtumaan lukioaikana ja sen jälkeen. Toinen kehittelee itselleen
menestystarinan, jossa hän lukee ahkerasti ja selviää hienosti kirjoituksista.
Toinen taas näkee silmissään jo epäonnistumisia, tuskaa ja sosiaalista häpeää.
Tulevaisuus tulee nykyhetkeen. Positiivinen tulevaisuusnäky antaa energiaa
tähän hetkeen. Se on kuin kultainen, sädehtivä loputon virta joka antaa
energiaa ja motivoi opiskelijaa. Jotakin hyvää on tapahtumassa tulevaisuudessa
minulle.
Toisaalta tulevaisuus voi
olla kuin musta aukko, pelottava. Tuo näky epäonnistumisesta alkaa syödä tätä
hetkeä. Se imee psyykkistä energiaa tästä hetkestä. Tulevaisuusnäystä alkaakin
muodostua negatiivinen ennuste, profetia, kohtalo. Tämän vuoksi on hyvin tärkeä
tiedostaa, millaisen tarinan itselleen kuvittelee lukiossa. Iso kysymys minulle itselleni on ollut: ”
Saanko onnistua? Voiko minulle käydä hyvin? Saanko kuvitella itselleni iloisen
tulevaisuuden?”. Miten ikinä voisin voida hyvin, jollen edes uskalla kuvitella
tuota tilaa tulevaisuudessa?
Näiden kolmen näkökulman:
menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus,
huomioiminen opiskelussa on mielestäni hyvin tärkeää. Näiden
tiedostaminen ja tunteminen auttaa opiskelijaa auttamaan itse itseään.
Olennaista on nähdä muutoksen mahdollisuus. Elämäni ei ole määräytynyt vaan toimintatapojen
ja ajattelun muuttamisella voin muuttaa elämääni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti