tiistai 18. kesäkuuta 2013

KESKEISIÄ AIHEALUEITA USKONNON YO-AINEREAALIIN

KESKEISIÄ AIHEALUEITA USKONNON YO-AINEREAALIIN

Kun valmistaudut YO-kirjoituksiin on hyvä opiskella aluetta ns. aiheittain. Kun olet lukenut esim. UE1-kurssin kirjan voit allaolevan listan avulla kerrata ja miettiä, mitä aihealueista onkaan jäänyt mieleesi. Voit myös tehdä muutamasta aiheesta miellekartan oppimisen syventämiseksi. Tämä lista ei ole kattava vaan siihen on kerätty joitakin olennaisia kohtia uskonnon kursseista. Tärkeää on lukuperiaate: opiskele aluetta myös aiheittain ja kerraten. 

Olen lisännyt tämän kirjoituksen loppuun linkkilistan. Suosittelen lämpimästi mm. Virpi Loikkasen sivustoa. Jos sinulta puuttuu joiltain tunneilta muistiinpanoja voit täydentää muistiinpanojasi Virpin sivuston avulla. Muista myös, että luetusta tekstistä voi myös itse tehdä omasanaisia muistiinpanoja. Tämä on hyvin tehokas oppimistekniikka.

UE1

-         uskontojen luokittelu
o   lineaarinen ja syklinen aikakäsitys
o   pelastuskäsitys
o   jumalakäsitys
o   ihmiskäsitys
o   maantieteellinen sijainti
o   perustajuus
o   kirja

-         riitit: kalendaaririitit, siirtymäriitit, kriisiriitit
-         siirtymäriitin kolme vaihetta: irtauma-välitila-liittymävaihe
-         perinnelajit:esim. myytti, memoraatti, legenda
-         maailmankuva, maailmankatsomus
-         UT:n synty: synoptiset evankeliumit
-         VT:n synty
-         Jeesus: vertaukset, ihmeet, eettinen sanoma, vuorisaarna
-         Paavali: etiikka, pelastuskäsitys
-         luomiskertomukset, profeetat

UE2

-         kristinuskon synty
-         kristinuskon leviäminen Rooman valtakunnassa
-         Konstantinolainen käänne
-         germaanien kääntyminen
-         kirkkojen ero: katolinen, ortodoksinen
-         Lutherin uskonpuhdistus
-         tiede ja kristinusko
-         ekumenia
-         katolinen kirkko: paavius, konsiilit, keskiajan pelastuskäsitys

Tässä linkki kirkkohistorian kertaukseen...
Hyvä kirkkohistorian vastausohjeistus... 




UE3

-  kristillinen etiikka: kultainen sääntö, rakkauden kaksoiskäsky, kymmenen käskyä.
-  eettiset teoriat,
-  luonto-etiikka, ihmisen syntymään ja kuolemaan liittyvä etiikka
-  dogmatiikka:
-oppi Jeesuksesta
-oppi pelastuksesta
-kärsimyksen ongelma

UE4

-         maailmanuskonnot
-         usein kysyttyä:

-buddhalainen pelastuskäsitys
- islaminuskon perusperiaatteet
- juutalaisuus, historian vaiheet esim. vainot, Israelin valtio
- hindulaisuus ja esim. uskonnon merkitys yhteiskunnallisesti
- kiinan uskonnot 
- ruokasäädökset maailmanuskonnoissa
- globaalietiikka
-   usein jokerikysymyksiä, pitää selvittää uskontojen eroja ja yhtäläisyyksiä jonkin asian suhteen.

UE5

-   ortodoksinen kirkko
-   helluntailaisuus
-   suomalainen muinaisusko
-   luterilaisen kirkon organisaatio
-   shamanismi
-   kristinuskon tulo Suomeen
-   reformaatio Suomessa ja Mikael Agricola


UE6

-  Alkukertomukset, lue Raamatusta esim. syntiinlankeemuskertomus, luomiskertomukset jne.
-  Profeetat, yhteiskuntaeettinen julistus
-  VT:N synty
-   UT:n synty, muista erityisesti synoptiset evankeliumit
-         Paavali
-         Jeesus monipuolisesti, historiallinen, dogmaattinen, 
          vertaukset, ihmeet
- suosittelen yhden evankeliumin lukemista. Lue erityisesti Vuorisaarna.

Seuraavat linkit voivat auttaa sinua kirjoituksiin ja kokeisiin valmistautumisessa:

YLE:n Abitreenit sivustolta löydät vanhoja YO-tehtäviä

Virpin sivut: uskonnonopettaja Virpi Loikkasen sivusto, missä mm. hyviä muistiinpanoja uskonnon kursseista


Raamattunet -sivusto sisältää paljon hyvää materiaalia lukion uskonnon oppimäärän opiskeluun.

Uskonnonopettajien liiton sivulta löytää myös YO-kysymyksiä ja vastausohjeita

Hyvä ja ytimekäs kertaussivusto Juha Seppäseltä





1 kommentti:

  1. Kiitos ystävällisistä suosituksistasi, Kasper! Otan mielelläni vastaan myös ehdotuksia, miten sivujani voisi parantaa ja täydentää.

    VastaaPoista

Hyvä filososofian etiikan vastaus

Etiikan vastaus on vaativa laji. Kaiken vastaamisen peruspohjana on tieto käsiteltävästä aiheesta. Oikea tieto aiheesta ja ilmiön syy-seura...