lauantai 16. marraskuuta 2013

OPISKELUN TARKOITUS MOTIVAATION PERUSTANA



Livet ska ha mening,

toteaa ruotsalainen huoneentaulu, elämällä tulee olla tarkoitus.



Olen tänä syksynä lukenut Viktor Franklinin ajatuksia elämän tarkoituksesta. Hän näkee, että hyvässä ihmiselämässä on keskeistä tarkoituksellisuus, jokin syvempi tavoite ja päämäärä. Tällaiseksi tavoitteeksi ei Franklinille riitä esimerkiksi nautinto.



Viktor Frankl selvisi keskitysleirien kauhuista ja huomasi noissa olosuhteissa, kuinka tärkeää ihmiselle on tarkoitus, syy elää. Tarkoitus luo mielekkyyden kokemuksen ja toisaalta vahvan voiman, jonka avulla jaksaa.



Millainen voisi olla sitten hyvä tavoite, jota tavoitella. Viktor Frankl yhdistää ajatuksen mm. intersubjektiivisuuteen. Tavoitteen asettelussa on tärkeää toiset ihmiset ja heidän hyvinvointinsa huomiointi. Syvempi tarkoituksellisuus ei voi olla vain lyhytnäköistä oman edun tavoittelua.



Nykypsykologia nostaa myös tavoitteellisuuden ja tarkoituksellisuuden onnen lähteeksi. Ihmiset, joilla on mielekkäitä päämääriä ja tavoitteita ovat onnellisempia kuin ihmiset, jotka vaeltavat vailla päämäärää. Onnen lähteitähän nykytutkimuksen valossa on myös muiden auttaminen ja kiitollisuus.



Viktor Frankl kirjoittaa myös ns. ihmisen tehtävästä. Hän päätyy eräällä tavalla klassiseen kansanviisauteen, harva meistä voi ns. parantaa koko maailmaa ympärillämme. Ideana onkin, että toimimme hyvin omalla paikallamme. Jos voimme tuoda jollain tavalla hyvää ja onnellisuutta lähipiiriimme, omalla pienellä paikallamme, niin olemme silloin jo tehneet osan tehtävästämme.



Lukiolaisen ja opettajan on välillä hyvä pysähtyä miettimään, miksi opiskelee tai tekee opetustyötä. Tarkoituksen ja päämäärän kirkastuminen luo uudenlaista voimaa tekemiseen. Opiskelun tarkoituksen selkeneminen nostaa opiskelumotivaatiota.



Kun pohdiskelemme lukio-opiskelun motivaation olemusta, on opiskelun tarkoitus varmasti yksi tukipilareista. Olen työssäni huomannut, kuinka tavoiteorientoituneet opiskelijat jaksavat ahkeroida lukiossa. Heillä voi olla vaikkapa ammatihaave, jota kohti pyrkiä.



Mieti siis hetki, miksi olet lukiossa. Haaveile hetkinen ja pohdi, mitä kaikkea lukio-opiskelu ja ylioppilastutkinto sinulle mahdollistavat. Kun haaveilet niin älä ajattele vain realistisesti tämän hetkistä tilannettasi vaan uskalla hieman unelmoida ja visualisoida toivomaasi tulevaisuutta. Usein suuret muutokset alkavat pienistä ajattelun muutoksista, jotka hetken kuluttua heijastuvat toimintaan.

Olennaista on myös se, että kuulostelet arvojasi. Mikä sinulle on tärkeää elämässä. Arvot toimivat motivaation pohjana. Kun toimit arvojesi mukaisesti niin elämään alkaa virrata voimaa ja merkityksellisyyttä. Motivaation osittain unohdettukin pohja lepää myös arvoissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hyvä filososofian etiikan vastaus

Etiikan vastaus on vaativa laji. Kaiken vastaamisen peruspohjana on tieto käsiteltävästä aiheesta. Oikea tieto aiheesta ja ilmiön syy-seura...