Livet ska ha mening,
toteaa ruotsalainen huoneentaulu,
elämällä tulee olla tarkoitus.
Olen tänä syksynä lukenut Viktor Franklinin ajatuksia elämän tarkoituksesta.
Hän näkee, että hyvässä ihmiselämässä on keskeistä tarkoituksellisuus, jokin
syvempi tavoite ja päämäärä. Tällaiseksi tavoitteeksi ei Franklinille riitä
esimerkiksi nautinto.
Viktor Frankl selvisi keskitysleirien kauhuista ja huomasi noissa
olosuhteissa, kuinka tärkeää ihmiselle on tarkoitus, syy elää. Tarkoitus luo
mielekkyyden kokemuksen ja toisaalta vahvan voiman, jonka avulla jaksaa.
Millainen voisi olla sitten hyvä tavoite, jota tavoitella. Viktor Frankl
yhdistää ajatuksen mm. intersubjektiivisuuteen. Tavoitteen asettelussa on
tärkeää toiset ihmiset ja heidän hyvinvointinsa huomiointi. Syvempi
tarkoituksellisuus ei voi olla vain lyhytnäköistä oman edun tavoittelua.
Nykypsykologia nostaa myös tavoitteellisuuden ja tarkoituksellisuuden
onnen lähteeksi. Ihmiset, joilla on mielekkäitä päämääriä ja tavoitteita ovat
onnellisempia kuin ihmiset, jotka vaeltavat vailla päämäärää. Onnen lähteitähän
nykytutkimuksen valossa on myös muiden auttaminen ja kiitollisuus.
Viktor Frankl kirjoittaa myös ns. ihmisen tehtävästä. Hän päätyy eräällä
tavalla klassiseen kansanviisauteen, harva meistä voi ns. parantaa koko
maailmaa ympärillämme. Ideana onkin, että toimimme hyvin omalla paikallamme.
Jos voimme tuoda jollain tavalla hyvää ja onnellisuutta lähipiiriimme, omalla
pienellä paikallamme, niin olemme silloin jo tehneet osan tehtävästämme.
Lukiolaisen ja opettajan on välillä hyvä pysähtyä miettimään, miksi
opiskelee tai tekee opetustyötä. Tarkoituksen ja päämäärän kirkastuminen luo
uudenlaista voimaa tekemiseen. Opiskelun tarkoituksen selkeneminen nostaa
opiskelumotivaatiota.
Kun pohdiskelemme lukio-opiskelun motivaation olemusta, on opiskelun
tarkoitus varmasti yksi tukipilareista. Olen työssäni huomannut, kuinka
tavoiteorientoituneet opiskelijat jaksavat ahkeroida lukiossa. Heillä voi olla
vaikkapa ammatihaave, jota kohti pyrkiä.
Mieti siis hetki, miksi olet lukiossa. Haaveile hetkinen ja pohdi, mitä
kaikkea lukio-opiskelu ja ylioppilastutkinto sinulle mahdollistavat. Kun
haaveilet niin älä ajattele vain realistisesti tämän hetkistä tilannettasi vaan
uskalla hieman unelmoida ja visualisoida toivomaasi tulevaisuutta. Usein suuret
muutokset alkavat pienistä ajattelun muutoksista, jotka hetken kuluttua
heijastuvat toimintaan.
Olennaista on myös se, että kuulostelet arvojasi. Mikä sinulle on tärkeää elämässä. Arvot toimivat motivaation pohjana. Kun toimit arvojesi mukaisesti niin elämään alkaa virrata voimaa ja merkityksellisyyttä. Motivaation osittain unohdettukin pohja lepää myös arvoissa.
Olennaista on myös se, että kuulostelet arvojasi. Mikä sinulle on tärkeää elämässä. Arvot toimivat motivaation pohjana. Kun toimit arvojesi mukaisesti niin elämään alkaa virrata voimaa ja merkityksellisyyttä. Motivaation osittain unohdettukin pohja lepää myös arvoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti