maanantai 16. huhtikuuta 2012

Benchlearning ja kulttuuri

" benchlearning tarvitsee rennon ilmapiirin ja kulttuurin toimiakseen hyvin!"


Olin koulutuksessa, jossa käsiteltiin benchlearning-ajatusta. Ideana oikeastaan yksinkertaisesti on se, että samasta asiasta kiinnostuneet ihmiset oppivat toisiltaan ja ideoivat yhdessä. Toinen saattaa olla askeleen edellä toista ja näin toinen voi auttaa toista.

Benchlearning on varmasti toiminut hyvin vaikkapa nuorten poikien parissa kun he ovat harjoitelleet ohjelmointia tai pelien pelaamista. Olen törmännyt benchlearningiin myöskin autourheilun parissa. Varikolla harrastajat kiertelevät autojen ympärillä, potkivat renkaita ja samalla keskustelevat harrastuksesta saadan hyviä vinkkejä ja ideoita. Välillä ehkä hieman salaakin kurkataan, miten toinen on jonkin asian ratkaissut.

Tällä hetkellä benchlearning ideaa yritetään tuoda myöskin koulu-ja lukiomaailmaan. Itsekin olen jo pitkään toivonut, että opiskelijat voisivat jakaa hyviä opiskelutekniikoita ja ajatuksia toisilleen.

Yhtäkkiä koulutuksen jälkeen havahduin ajatukseen, että benchlearning-ympäristöissä juodaan Cokista, syödään sipsejä ja ollaan lippikset päässä. "Oppijat" nojailevat, hengailevat ja roikkuvat ja juttelevat niitä näitä. Kukaan tuskin ajattelee olevansa opiskelemassa. Roolijaossa ei ole varsinaisia auktoriteetteja (opettajia) vaan oikeasti vain hieman pidemmälle ehtineitä tai ehkä joitakuita, joita jopa kunnioitetaan ja ihaillaan heidän taitojensa vuoksi. Loppukokeita ei tietenkään tässä oppimisprosessissa ole. Joskun tosin voidaan vitsailla jonkun töppäilylle hyvässä hengessä. Kaveria autetaan kuitenkin aina ja ketään ei hylätä. Kukaan ei saa hylsyä.

Havahduin, että perinteinen koulukulttuuri ei perusteiltaan, elementeiltään oikeastaan vastaa benchlearning-tilannetta vaan pikemminkin on sitä jollain tavalla häiritsemässä. On auktoriteetteja, on kokeita ja on hylättyjä arvosanoja.

Mietin, että sosiaalipsykologi Philip Zimpardo(Zimbardon kokeesta) on etsinyt elementtejä ryhmätilanteesta, jolloin aggressiivisuutta voi ilmetä. Voisimmeko tutkia benchlearning-tilanteita kulttuurintutkimuksen keinoin ja selvittää, mitkä tekijät vallitsevat optimaalisessa vertaisoppimistilanteessa. Siis lippikset päähän ja virvoitusjuoman ostoon...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hyvä filososofian etiikan vastaus

Etiikan vastaus on vaativa laji. Kaiken vastaamisen peruspohjana on tieto käsiteltävästä aiheesta. Oikea tieto aiheesta ja ilmiön syy-seura...